Tips inför yogan

* I lokalen finns yogamattor, filtar och kuddar. För att få det extra mjukt kan man ta med ett fårskinn att lägga på mattan.

* Ha mjuka bekväma kläder som ger rörelsefrihet. ( I kundaliniyogan rekommenderas men inget måste, vita kläder i naturmaterial såsom bomull, lin eller ull. Detta sägs öka vår livsenergi. Att ha något som täcker huvudet (kronchakrat) hjälper dig också att hålla din energi.

* Under yogapasset är vi barfota pga att vi vill stimulera energibanor (nadis) som når ut under fötterna.  

* Undvik att äta 2-3 timmar innan yogan.

* Använd inte alkolhol eller droger. Om man äter mediciner är det bra att kolla med sin läkare innan man börjar med yoga.

* Om man har någon sjukdom eller skada kan det vara bra att kolla av med sin läkare om yoga är passande.

* Om man har menstruation är det viktigt att vara extra inkännande med sig själv inte göra kraftiga mag- eller bäckenövningar.

* Under graviditet gäller särkilda instruktioner. Prata med yogaläraren.

* Hjälp gärna till att detoxa din kropp genom att dricka vatten före, under och efter yogan.

* Var alltid inkännande med dig själv och din egen kropp. Bara DU kan veta vad den mår bäst av. I denna yogaform sker ingen jämförelse eller tävling så fokus är helt och hållet på dig själv!